Perturbacje producentów samochodów w 2023 roku

Rok 2023 niestety nie zaczyna się dobrze dla niektórych koncernów. Problemy już na starcie zgłaszają między innymi Volkswagen oraz Tesla.

Problemy, które trapią motoryzację, wcale nie znikają

Dla niektórych może być to naprawdę zaskakujące, że pandemia koronawirusa wybuchła już prawie trzy lata temu. Z pewnością niewiele osób mogło wtedy zakładać, jak bardzo całe to wydarzenie odbije się na naszych życiach w dłuższej perspektywie. Mimo wręcz lat, które upłynęły od tego wydarzenia, nadal mierzymy się bowiem z jego konsekwencjami, a perfekcyjnym tego przykładem jest chociażby branża motoryzacyjna. Praktycznie od początku pandemii i pierwszych lockdownów obrywa ona ze wszystkich stron, a obecna sytuacja, choć nieznacznie lepsza, nadal jest daleka od perfekcji.

Same lockdowny być może nie trapią już nas, Europejczyków, lecz w Chinach nadal są one niestety codziennością, co oczywiście odbija się na nas rykoszetem. Odczuwamy to między innymi w kontekście braków w półprzewodnikach, częściach czy pozrywanych łańcuchów dostaw. To oczywiście jednak nie wszystkie kwestie, które naprawdę mocno odbijają się na branży automotive. Nie można tutaj bowiem zapominać o ogólnym kryzysie gospodarczym, inflacji, a także rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Oba te państwa są dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego naprawdę ważne, zaś obecnie są one z niego całkowicie wyłączone – Ukraina przez zdewastowaną infrastrukturę, Rosja zaś przez sankcje i blokady gospodarcze. Wszystkie te problemy po zsumowaniu dają nam niestety niepocieszający obraz, który szybko może się niestety nie poprawić.

Volkswagen i Tesla otwarcie o swoich kłopotach

Rok 2022 był dla koncernów motoryzacyjnych trudny. Zaczął się on niestety bardzo źle, potem pojawiały się coraz to mocniejsze oznaki poprawy. Choć oczywiście warto jest zwracać uwagę na te dobre strony, nie można równocześnie zapomnieć o tym, że problemy magicznie nie zniknęły. Boleśnie są w stanie przekonać się o tym takie marki, jak Volkswagen czy Tesla, które pierwszego kwartału nowego 2023 roku nie zaczynają niestety od dobrej strony.

W przypadku niemieckiego giganta zapowiedziane zostały przestoje w pracy fabryk, które mają planowo potrwać od 9 do 27 stycznia. Rzecznik koncernu VAG przyznaje, że powodami podjęcia takiej decyzji jest najzwyczajniej w świecie problem powiązany z brakami w dostępności części. Najbardziej ucierpieć ma na tym produkcja niezwykle popularnego modelu Golf. Jeżeli zaś chodzi o amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych, który roku 2022 zdecydowanie nie może zaliczyć do udanych, zapowiedziane zostały już spore zwolnienia w fabrykach. Mają one dotknąć co najmniej 10 procent wszystkich pracowników. Liczba ta może jednak niestety ulec zmianie – bynajmniej nie w kontekście pozytywnym.

Problemy z produkcją a podaż – przewidywania na 2023 rok

Najnowsze informacje, które podaliśmy powyżej, mogłyby więc mocno wskazywać, że rok 2023 zaczyna się bardzo podobnie jak początek zeszłego roku. To jednak są na szczęście (warto jednak podkreślić, że na razie) pojedyncze sytuacje. Ogólne prognozy zapowiadają się zaś o wiele pozytywniej. Według nich ogólna podaż samochodów zwiększy się w pierwszych miesiącach 2023 roku, co w pierwszej kolejności sprawi, że czas oczekiwania na zamówione pojazdy ulegnie sporemu skróceniu – to był w ostatnim czasie największy kłopot koncernów motoryzacyjnych.

Jak będzie kształtowała się sytuacja fabryk samochodów w tym roku?

Problem ze wszystkimi doniesieniami, jakie przedstawiamy powyżej jest jeden – prognozy i przewidywania stoją w mocnym przeciwieństwie względem tego, o czym mówią marki. Co to oznacza? Coś, do czego byliśmy w stanie już od dawna się przyzwyczaić – w obecnych realiach, kiedy ogólna sytuacja na świecie nie należy do najstabilniejszych, naprawdę trudno o rzetelne prognozy. Najzwyczajniej w świecie niemożliwym jest, aby przygotować odpowiednie modele, które będą uwzględniać wszelkie zmiany sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Co więc możemy zrobić? Cóż, po prostu czekać na dane spływające do nas na przestrzeni następnych miesięcy.