Najlepsze nowe i używane crossover-y w 2022 roku
Crossovery szturmem przejęły motoryzację i dziś są jednym z najchętniej kupowanych typów samochodów osobowych. Które z nich cieszą się jednak największą popularnością wśród nowych modeli w naszym kraju i które używane są najlepsze i najbardziej warte uwagi?
Jakie są najchętniej kupowane nowe crossovery?
Polski rynek samochodów nowych różni się od reszty Europy, gdyż crossovery i SUVy wcale nie mają czołowych pozycji. Pierwsza trójka w Polsce za rok 2021 to bowiem Toyota Corolla, Toyota Yaris oraz Skoda Octavia. Pierwszy crossover to Dacia Duster. Zajęła ona czwartą pozycję i postawiono na nią 10 424 razy w ciągu roku. Rumuńskie auto najbardziej zachęca klientów niską ceną, która w wersji podstawowej wynosi zaledwie 66 600 złotych. Ten crossover jest chętnie kupowany od lat i nie ma co prawda zbyt bogatego wyposażenia, lecz oferuje oszczędne silniki i jest łatwo dostępny dla przeciętnego Kowalskiego.
Kolejny crossover w rankingu to dopiero Toyota C-HR, która uplasowała się na siódmym miejscu. Samochód ten popularny jest przede wszystkim ze względu na napęd hybrydowy Toyoty. Japoński producent sporo na nim zyskuje. Ponadto Toyota jest jedną z marek, która najlepiej poradziła sobie z kryzysem związanym z brakiem dostępności półprzewodników i dlatego ma ona bardzo dobre wyniki.
Na trzeciej pozycji plasuje się auto, które zaliczyło jeden z największych wzrostów sprzedaży w skali roku. Mowa o Hyundaiu Tucson, na którego zdecydowano się 9585 razy. Jest to wynik o 49.2% większy niż w roku 2020. Auto to jest jednym z flagowym modeli Hyundaia obok kompaktowego Hyundaia i30. Tuż za podium znajdziemy z kolei krewniaka Hyundaia Tucson, którym jest Kia Sportage. Auto to sprzedało się w ilości 7658 sztuk.
Pierwszą piątkę zamyka pierwsze niemieckie auto w tym zestawieniu. Jest nim Volkswagen T-Roc, który jest miejskim crossoverem oferowanym przez Volkswagena od 2017 roku. Auto to jest powiązane z takimi samochodami jak Volkswagen Golf, Audi Q2, czy też Seat Arona.
Najlepsze używane crossovery
Miarą tego, jak dobre jest używane auto jest między innymi to jak szybko traci wartość. Na to wpływa kilka czynników. Najważniejsza jest renoma marki i samego modelu. Gdy dany producent jest znany z oferowania trwałych samochodów, które do tego są po prostu dobrymi samochodami to spadek wartości będzie mniejszy. Na to wpływ ma również jednostka napędowa. Najsłabiej zazwyczaj wartość tracą samochody z benzynowymi silnikami bez ogromnej ilości osprzętu. Coraz lepiej wygląda także sytuacja hybryd, gdyż auta Toyoty pokazały, że mogą one być naprawdę długowieczne.
Przy utracie wartości wpływ ma także wyposażenie. Nie oznacza to jednak, że im lepsze tym wolniej samochód traci na wartości. Drogie dodatki tracą bowiem najszybciej. Najlepiej wypadają z kolei takie elementy, które są poszukiwane i uważane za przydatne takie jak automatyczna klimatyzacja, dobry system multimedialny, światła LED czy też automatyczne przekładnie, które znacząco poprawiają komfort jazdy.
Jeden z najlepiej wypadających samochodów pod względem utraty wartości wedle badań to Toyota C-HR, czyli jeden z najlepiej sprzedających się nowych crossoverów. Wynika to z dużej renomy marki, trwałych jednostek napędowych i sporej oszczędności wynikającej z napędu hybrydowego. Dobrze wypadają również samochody Nissana, czy też Hondy. Widać tu więc renomę producentów z Japonii, którzy dali się poznać jako producenci trwałych i naprawdę solidnych samochodów. Co ciekawe jedne z najchętniej kupowanych crossoverów pochodzące od południowokoreańskich producentów takich jak Kia, czy Hyundai nie wypadają zbyt dobrze. Obie te marki pod względem najmniejszej utraty wartości plasują się dopiero w dalszej części drugiej dziesiątki rankingu. Bardzo słabo wypada także Dacia, która mogłoby wydawać się, że z racji na niską cenę trudno by traciła wartość. Renoma producenta jako marki, która oferuje tanie, lecz wykonane z nie najlepszych materiałów działa jednak swoje i skutecznie obniża wartość samochodów używanych tej marki.