Kiedy powstał pierwszy motocykl?
Motocykle to bardzo popularne pojazdy, które co prawda nie mają aż tyle fanów, co samochody, lecz nie można odmówić im wyjątkowości, wielu atutów oraz równie bogatej historii, co wspomniane czterokołowce. Czym jednak charakteryzował się pierwszy w historii motocykl?
Kręta historia pierwszego motocykla w historii
Tak naprawdę mówiąc o historii motocykli nie możemy pominąć historii… roweru. Po dłuższym namyśle jest to oczywiście logiczny ciąg – bez stworzenia pierwszego jednośladu, jakim oczywiście był rower, nie byłoby opcji na skonstruowanie motocykla. Pierwszy rower został skonstruowany na początku XIX wieku i od razu zaczęto się zastanawiać, co by było, gdyby tak, zamiast energii ludzkich nóg wykorzystać do zasilania takiego pojazdu jakąś formę silnika. W 1868 roku pomysł ten został ziszczony – do roweru zamontowano bowiem silnik parowy. Nie było to oczywiście zbyt efektywne rozwiązanie, bowiem mocy było niewiele, a sam silnik był bardzo ciężki.
W 1885 roku na pomysł stworzenia podobnej konstrukcji wpadł za to jeden z ojców motoryzacji – Gottlieb Daimler, któremu przypisuje się także skonstruowanie pierwszego samochodu. Stworzył on pojazd, który dziś uważany jest za pierwszy w historii motocykl – Reitwagen. Na tym pojeździe siadało się okrakiem, a jednostka zasilana była ropą naftową. Jednostka chłodzona była powietrzem, posiadała jeden cylinder, pojemność dokładnie 264 cm3 oraz zawrotną moc wynoszącą… pół konia mechanicznego. Do dziś jesteśmy w stanie znaleźć repliki Reitwagena, którymi da się nawet przejechać!
Oczywiście rama oraz koła tego motocykla były skonstruowane z drewna, lecz warto nadmienić, iż na kołach znajdowały się również metalowe obręcze. Oczywiście o czymś takim, jak zawieszenie czy jakakolwiek amortyzacja można była w tamtych czasach zapomnieć. Pojazd został również wyposażony w kółka boczne, które stabilizowały całą konstrukcję nie tylko na postojach, ale także w ruchu.
Rozwój pierwszych motocykli
Motocykle zaczęły powoli zdobywać pewien rozgłos, lecz oficjalnie nazwa ta została opatentowana dopiero w 1894 roku w Monachium. Dwa lata wcześniej, czyli w 1892 roku, pojawiła się pierwsza maszyna, która na dobre przypominała współczesny motocykl. Z jej konstrukcję odpowiadał Francuz Felix Theodore Millet. Był to równocześnie pierwszy motocykl, w którym zastosowano opony pneumatyczne oraz silnik z aż pięcioma cylindrami. Rama nie była już wykonana z drewna, a ze stalowych rur. Na przełomie XIX oraz XX wieku coraz więcej wynalazców zaczęło tworzyć swoje konstrukcje, prześcigając się w nowinkach technologicznych oraz w mocy. Na samym początku ubiegłego stulecia ogromnym hitem były na przykład motocykle Slavia z Mlady Boleslav – w tym mieście znajduje się obecnie siedziba marki Skoda. Slavia odnosiła ogromne sukcesy w wyścigach motocyklowych, a także charakteryzowała się imponującą niezawodnością.
Pierwszy polski motocykl
Co zaś z Polską, która przecież pod kątem motocykli posiada dwie znane na całym globie marki – Junak i Romet? Pierwszy motocykl rodzimej produkcji powstał w 1932 roku w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie, a jego konstruktorem był Tadeusz Rudawski. Motocykl uzyskał legendarną nazwę Sokół, generował 21 koni mechanicznych mocy, a także był w stanie rozpędzić się do nawet 105 km/h.
Następcy prekursorów – jak mocno różnią się nowoczesne motocykle?
Motocykle przeszły naprawdę ogromną drogę, by znaleźć się w obecnym miejscu. Oczywiście możemy tak powiedzieć o każdym środku transportu, lecz skupiając się na motocyklach możemy zaobserwować kilka ciekawych faktów. Przede wszystkim technologia pozwoliła na stosowanie coraz to mniejszych i lżejszych jednostek bez utraty mocy, a także na rozwinięcie się amortyzacji, dzięki czemu jazda motocyklem jest obecnie o wiele przyjemniejsza. Nie zapominajmy przy okazji o wybitnych osiągach motocykli sportowych oraz o ogromnej różnorodności tych jednośladów. Choppery, turystyczne, ścigacze, enduro, a nawet szalenie popularne w niektórych partiach świata skutery – naprawdę mamy w czym wybierać!