Jak szybko znikają ciekawe ogłoszenia motoryzacyjne?
Ogłoszenia samochodowe mają to do siebie, iż sprzedawca bardzo często nie czeka długo z pozbyciem się swojego samochodu. Pierwsza oferta, która w pełni go zadowoli, będzie tą finalną i to właśnie dlatego bardzo często spieszymy się z kupowaniem samochodów na rynku wtórnym. Okazuje się jednak, iż w przypadku niektórych samochodów pośpiech wcale nie jest aż tak wskazany. Oczywiście znajdą się również takie modele, które na rynku pojazdów używanych rozchodzą się niczym ciepłe bułeczki. Które z nich należą do tej grupy? Wyniki najnowszych badań zdecydowanie mogą was zaskoczyć!
Jakie kryteria brano pod uwagę podczas tego badania?
Raport dotyczący samochodów używanych, w przypadku których ogłoszenia motoryzacyjne najszybciej znikają z rynku, został przygotowany przez firmę CarVertical, zajmującą się dekodowaniem numerów VIN. Przedsiębiorstwo to badało przez cały 2021 rok rynek samochodowy, by dojść do tego, które samochody używane są najszybciej kupowane przez kierowców, a także które modele najdłużej oczekują na znalezienie kupca. Ostateczne wyniki naprawdę mogą być zaskoczeniem dla sporej grupy osób.
Najszybciej sprzedające się samochody używane w Polsce
Zdecydowanie najbardziej osobliwą kwestią jest tutaj pozycja lidera. Kto z was bowiem zakładał, iż na pierwszym miejscu klasyfikacji najszybciej sprzedających się samochodów na rynku wtórnym znajdzie się… Daewoo Matiz? Tak, chodzi o tego malutkiego miejskiego hatchbacka, który nie jest już produkowany od dobrych kilkunastu lat. Mimo tego od momentu wystawienia tego modelu na sprzedaż do momentu dobicia targu mija statystycznie zaledwie 13,24 dnia. To naprawdę kapitalny wynik, ale skąd się on tak właściwie bierze?
Po pierwsze, Daewoo Matiz to wyjątkowo tanie auto. Owszem, jest bardzo prostą konstrukcją, lecz za tym idzie również bardzo przystępna cena. Na dodatek części do tego pojazdu są śmiesznie tanie i z ewentualną naprawą Matiza poradzi sobie znaczna część mechaników, a w niektórych przypadkach możemy się za to zabrać samodzielnie!
Drugą pozycję na tej liście zajmuje natomiast Citroen C4 Picasso. Mimo że na rynku samochodów nowych miniwany dawno już straciły swoją pozycję, na rynku wtórnym nadal jest na nie popyt, a omawiany teraz model jest tego idealnym przykładem. Statystycznie musi upłynąć 14,18 dnia, zanim na ten samochód znajdzie się nabywca. Podium tego zestawienia zamyka zaś Nissan Qashqai, który średnio musi czekać na nowego właściciela 14,8 dnia. To samochód bardzo popularny zarówno w wydaniu salonowym, jak i na rynku wtórnym, w czym utwierdza nas właśnie ta klasyfikacja.
Dwa miejsca za podium przypadły zaś Fiatowi Punto oraz Hyundaiowi ix35. Oba te samochody posiadają dość kompaktowe rozmiary i przyzwoitą bezawaryjność, dzięki czemu są one częstym wyborem kierowców. Na ich sprzedanie musimy czekać średnio kolejno 15,25 oraz 15,52 dnia.
Ogłoszenia których aut wiszą na portalach najdłużej?
Przejdźmy teraz na drugą stronę barykady i sprawdźmy, które samochody muszą w Polsce najdłużej czekać na znalezienie kupca. W tym przypadku nad resztą stawki zdecydowanie góruje Volkswagen T-Cross, który od momentu pojawienia się ogłoszenia do chwili zakupu przez nowego właściciela musi czekać aż 52 dni. Wynika to głównie z faktu, iż T-Cross jest dość nowym autem, stosunkowo drogim w salonie, a dodatkowo musi się mierzyć z wewnętrzną konkurencją w marce – dla przykładu z modelem T-Roc. Kolejnym pojazdem jest BMW i3, które sprzedaje się średnio po 51,65 dnia. Problemów jest tutaj wiele – auto elektryczne, wysoka cena i bardzo oryginalny wygląd, który odstrasza wiele osób. Trzecie miejsce zajmuje Ford Transit Custom. Budżetowy dostawczak od Forda musi oczekiwać naprawdę długo na zakup, lecz jest to zrozumiałe – to dość specyficzna konstrukcja, która na właściciela czeka przeciętnie 48,14 dnia. Volvo S90 jest nowym samochodem premium, stąd być może aż tak długi czas oczekiwania na sprzedaż (47,17 dnia). Jeżeli zaś chodzi o piąte Porsche Panamera (czas oczekiwania na sprzedaż – 46,53 dnia), sprawa wygląda inaczej. W przypadku tak ekskluzywnych aut, za które trzeba zapłacić krocie, klienci są bardziej ostrożni i dłużej czekają z ostateczną decyzją dotyczącą zakupu.