Historia polskiej motoryzacji

Motoryzacja w Polsce istnieje już od około stu lat. W tym czasie zmieniło się wiele. Przez lata auta w naszym kraju konstruowało całe mnóstwo firm, mieliśmy próby stworzenia supersamochodu, a aktualnie głównym projektem jest polski samochód elektryczny, który ma być sprzedawany przez polską markę Izera.

Początki polskiej motoryzacji

Aby dojść do początku polskiej motoryzacji należy cofnąć się aż do 20-lecia międzywojennego. Wtedy powstały pierwsze przedsiębiorstwa, które ostatecznie zaczęły produkować samochody osobowe i inne pojazdy mechaniczne.

Należą do nich takie firmy jak Ursus, który zaczynał od produkcji armatury, Centralne Warsztaty Samochodowe, które produkowały pierwszy polski samochód seryjny CWS T-1. Przedsiębiorstwo K. Rudzki i S-ka zaczynające jako odlewnia żelaza, albo Lilpop, Rau i Loewenstein, czyli firma, która produkowała auta osobowe na licencji General Motors. Sporą pozycję posiadały także Państwowe Zakłady Inżynieryjne, które ostatecznie wchłonęły Centralne Warsztaty Samochodowe w 1928 roku i zajmowały się między innymi produkcją Polskiego Fiata 508.

Rozwój polskiej motoryzacji nie był jednak tak dynamiczny, jak w innych krajach z racji na złą sytuację gospodarczą po I wojnie światowej oraz wojnie polsko-bolszewickiej. Produkcja jednak rosła do momentu 1939 roku, gdy wszystkie zakłady przestały działać i znaczna ich część była zniszczona przez okupację niemiecką.

Okres PRL

W PRL-u doszło do sporych zmian i produkcją samochodów zajmowały się takie zakłady jak FSO, FSM, czy inne zakłady położone w Nysie, Poznaniu, Jelczu-Laskowicach, bądź Sanoku. W okresie PRL-u powstały takie polskie samochody jak Warszawa, czy też Syrena, która była pierwszym ogólnie dostępnym autem o w pełni polskiej konstrukcji.

W Polsce tworzono też mnóstwo aut na licencji Fiata, a należały do nich takie konstrukcje, jak Polski Fiat 125p oraz Polski Fiat 126p, czyli popularny maluch. W tym okresie powstał też popularny Polonez, czyli następca Fiata 125p konstruowany przede wszystkim przez FSO.

Motoryzacja po transformacji ustrojowej

Zmiana ustroju w 1989 roku oznaczała spore zmiany. Przede wszystkim doszło do prywatyzacji zakładów. FSM z Bielsko-Białej oraz Tychów zostało przejęte przez Fiata, Fabrykę Samochodów Rolniczych przejął Volkswagen, a Fabryka Samochodów w Lublinie i FSO trafiło w rękę pochodzącego z Korei Południowej Daewoo. Szczyt produkcji powojennej osiągnięto pod sam koniec XX wieku, a następnie polska motoryzacja zostało mocno dotknięta przez upadek Daewoo. Transformacja ustrojowa dla polskiej motoryzacji oznacza jedno. Dziś nie znajdziemy już polskich aut na rynku samochodów osobowych, gdyż te zostały wyparte przez konstrukcje zagraniczne, które są przede wszystkim znacznie lepsze od tych budowanych w Polsce za czasów PRL-u. Aktualnie w Polsce swoje fabryki posiadają niektóre spore marki, takie jak koncern Stellantis, który zamierza na terenie naszego kraju produkować auta dostawcze, ale też auta marek takich jak Alfa Romeo, czy Volkswagen do którego należy do dziś zakład pod Poznaniem. Ponadto w planach jest też polska marka Izera, która będzie budować samochody elektryczne.