Czy warto kupić auto z dużym przebiegiem?

Przebieg to jedna z ważniejszych informacji dla kierowców, którzy poszukują używanego samochodu. To właśnie od stanu licznika w dużej mierze zależy to z jaką ceną auto jest wystawione. Jak można się spodziewać oznacza to, że nie zawsze przebieg wyświetlany na desce rozdzielczej jest zgodny z rzeczywistością. Czy warto jednak postawić na auto z wysokim przebiegiem?

Na start: czym jest duży przebieg?

Pojęcie, jakim jest duży przebieg w naszym kraju jest niestety bardzo źle rozumiane. Jest to pewna pozostałość po PRLu, gdy samochody miały znacznie krótszy “okres przydatności” i problemy z normalną eksploatacją potrafiły się pojawiać już po przejechaniu 100 lub 150 tysięcy kilometrów. Z tego powodu na rynku auta z jeszcze większą ilością kilometrów na liczniku nie są zbyt rozchwytywane.

Duży przebieg nie ma jednak nic wspólnego z wartościami rzędu 100, 150 czy nawet 200 tysięcy kilometrów. Samochody produkowane są przede wszystkim przez duże koncerny, a nie przez firmy pokroju Daewoo, FSO, czy innych producentów, u których jakość auta pozostawiała wiele do życzenia. Wybudowane przez Volkswagena, Opla, czy innych producentów z Europy samochody są po prostu znacznie trwalsze.

Dzięki temu jak rozwinęła się motoryzacja to praktycznie do wszystkich aut wyprodukowanych od połowy lat 90. XX wieku można zastosować prostą zasadę. Auto z przebiegiem od 100 do około 180 tysięcy kilometrów nie jest nawet w połowie swojego życia. W tym czasie nie powinna wystąpić konieczność wymieniana ważniejszych części i jedyne czekające nas naprawy to te eksploatacyjne. Auta około 200 do 250 tysięcy kilometrów są dopiero w połowie swojego życia i wiele kilometrów jeszcze przed nimi. Auta z przebiegiem około 300 tysięcy kilometrów mogą już mieć wyraźne ślady zużycia, lecz przy odpowiednim zadbaniu o nie również posłużą przez kilka lat, a blisko śmierci technicznej są dopiero auta około 400 tysięcy kilometrów.

Za duży przebieg można tak w zasadzie uznać taki zaczynający się od nieco ponad 300 tysięcy kilometrów. Nie oznacza to jednak, że takie auta są niewarte uwagi. Po polskich ulicach jeździ całe mnóstwo samochodów, które mają rzeczywisty przebieg znacznie wyższy od 300 tysięcy kilometrów.

Co trzeba wiedzieć o kupowaniu auta z dużym przebiegiem?

Kupowanie auta z dużym przebiegiem nie musi się wcale wiązać z dużym ryzykiem. Nowoczesne auta są przystosowane do wysokich przebiegów i na niektórych modelach nawet 400 tysięcy kilometrów przebiegu nie zrobi większego wrażenia. Bardzo istotne jest jednak by przy decydowaniu się na zakup auta z większym przebiegiem sprawdzić je niezwykle dokładnie. Ta zasada powinna być jednak stosowana praktycznie przy każdym samochodzie.

Najważniejsze jest odpowiednie sprawdzenie stanu technicznego. Świetną informacją jest istnienie książki serwisowej, w której wypisywane były wszelakie naprawy. W takiej sytuacji możemy dowiedzieć się co podczas eksploatacji samochodu było wymieniane i jeśli naprawiane były bardziej kluczowe i podatne na usterki przy dużych przebiegach elementy auta to tak w zasadzie samochód może być w świetnym stanie, znacznie lepszym niż wiele aut z niższym przebiegiem.

Na co uważać przy zakupie auta z wyższym przebiegiem i czy warto to zrobić?

Przy wyborze auta z większym przebiegiem trzeba przede wszystkim dokonać kompleksowego przeglądu. Warto jest więc sprawdzić stan jednostki napędowej, wymienić wszelkie filtry oraz olej, a także sprawdzić stan podzespołów zawieszenia i hamulców. Dobrze jest też sprawdzić stan innych płynów eksploatacyjnych. Mowa tu szczególnie o płynie hamulcowym, a także oleju w skrzyni biegów. Bardzo często się o nich zapomina. Pora na odpowiedź na pytanie, czy warto jest kupić auto z wyższym przebiegiem. Oczywiście, że warto gdy wiemy, iż mamy do czynienia z autem w niezłym stanie. Stan licznika to tylko liczba, która może nieco pomóc nam wskazać stan techniczny samochodu, a w rzeczywistości może się on bardzo różnić. Dlatego nie powinniśmy się bać nawet aut, które mają i 300 tysięcy kilometrów na koncie.