Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce

Od pojawienia się w Polsce pierwszych samochodów minęły długie lata. Dziś w całym kraju znajdziemy autoryzowanych dealerów największych marek, a swoje salony nad Wisłą posiada nawet Ferrari czy Koenigsegg. Dojście do obecnego momentu w rozwoju polskiego rynku motoryzacyjnego trwało jednak latami.

Motoryzacja w I i II Rzeczypospolitej Polskiej

Jedno z pierwszych przedsiębiorstw, które produkowało pojazdy mechaniczne to Zakłady Przemysłu Ciągnikowego “Ursus”, które powstały w roku 1893 i zaczynały od produkcji armatury, a na początku XX wieku rozpoczęło budowę silników i ostatecznie ciągników rolniczych, z których te zakłady były najbardziej znane. W okresie międzywojennym auta osobowe budowały przede wszystkim Centralne Warsztaty Samochodowe, spółka LRL, a także Państwowe Zakłady Inżynierii. Najbardziej popularnym samochodem w tamtym okresie był Fiat 508, a pierwszym seryjnie produkowanym polskim samochodem był CWS T-1 z 1927 roku. Produkcja rosła do momentu wybuchu II Wojny Światowej.

Komunistyczne porządki, czyli okres PRL

Koniec II Wojny Światowej to jednocześnie wejście Polski pod but ZSRR, co oznaczało ogromną reorganizację w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Jedyny producent znany z 20-lecia międzywojennego, który został przywrócony po wojnie, to Ursus. Wedle centralnie planowanej gospodarki samochody osobowe miały być produkowane przez nowe zakłady.

Z tego powodu w okresie PRL-u powstały takie zakłady jak Fabryka Samochodów Osobowych (FSO), Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie, Zakład Samochodów Dostawczych w Nysie, Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM), Autosan, Jelczańskie Zakłady Samochodowe, czy też Fabryka Samochodów Ciężarowych “Star”.

W okresie PRL-u produkcja aut w Polsce stała się jednak dość spor, gdyż w roku 1980 udało nam się zająć pozycję 13. największego producenta świata, 8. w Europie, a także drugą pozycję w bloku wschodnim, gdzie przegraliśmy tylko z ZSRR. Auta produkowane w Polsce były jednak znacznie gorsze niż te z świata zachodu. W tamtych czasach budowaliśmy najwięcej Fiatów 125p, Warszaw, Syren, Fiatów 126p, czy też Polonezów.

Motoryzacja w Polsce po transformacji ustrojowej

Transformacja ustrojowa w Polsce oznaczała jedno. W naszym kraju samochody znane z zachodu, w szczególności niemieckie modele zaczęły być coraz bardziej dostępne. Spory udział w tym miały między innymi fabryki, które na terenie Polski założył Opel, czy też Volkswagen, który przejął zakład pod Poznaniem.

Przez lata zmieniło się także to, gdzie sprzedajemy auta. Dziś samochód najłatwiej sprzedać poprzez internet, a dokładniej strony oferujące ogłoszenia motoryzacyjne, gdzie można w łatwy sposób dotrzeć do dużej ilości potencjalnych kupujących. To, co zmieniło się najbardziej względem PRL-u to spadek udziału nowych aut w corocznych rejestracjach. Dziś samochody z salonów są na tyle drogie, że ich najczęstszym kupującym są firmy, które kupują pojazdy flotowe, a przeciętny Polak najczęściej decyduje się na nieco starsze, lecz dobrze wyposażone auto używane, gdyż jest po prostu tańsze.