Jakie auta premium trzymają cenę?

Od czego zależy zmiana wartości samochodu w czasie?

Każdy samochód siłą rzeczy po jakimś czasie zacznie dość mocno tanieć. Kwestia tego, jak szybko będzie postępować cały proces, jest jednak w dużej mierze zależny od kilku bardzo ważnych czynników, które pozwalają oszacować w następstwie wartość rezydualną. Czym ona dokładnie jest? To szacunkowa wartość pojazdu po określonym czasie od jego kupna czy rozpoczęcia jego użytkowania. Oznacza to, że w taki sposób można bez większego problemu wyliczyć spadek wartości danego samochodu, co jest przydatne nie tylko, gdy wiemy, że za kilka lat będziemy chcieli sprzedać nasz samochód, ale również w sytuacji, gdy na przykład bierzemy dany model w leasing i konieczne jest wyliczenie wartości samochodu po jego zakończeniu, co jest w tym przypadku jedną z najważniejszych kwestii.

No dobrze, ale co dokładnie wpływa na to, że dany samochód posiada większą wartość rezydualną od innych modeli? Kwestii, które warto w tym miejscu poruszyć, jest naprawdę wiele. Bez wątpienia bardzo ważnym elementem jest tutaj sama renoma oraz reputacja marki. To właśnie dlatego każdy nieudany projekt danego producenta potrafi być dla niego aż tak bolesny – potrafi on bowiem nawet na kilkanaście lat naruszyć dobre imię, które następnie trzeba odbudowywać. Bardzo dobrze przekonały się o tym takie firmy, jak Renault czy Alfa Romeo. Niezwykle ważny jest również silnik – posiadający przyzwoitą pojemność i moc, ale również cechujący się niezawodnością i nowoczesnymi rozwiązaniami – to między innymi dlatego ostatnimi czasy naprawdę świetnie pod kątem wartości rezydualnej wypadają jednostki hybrydowe. Wartość konkretnego egzemplarza niewątpliwie podnosi również sprawdzone pochodzenie auta oraz kompletna książeczka z przeglądami, serwisami oraz naprawami. Nie można również zapomnieć o dobrym wyposażeniu, które potrafi naprawdę znacznie podnieść cenę danego pojazdu. To właśnie te aspekty są najważniejsze, jeżeli mówimy o wartości rezydualnej samochodu.

Niektórzy jednak mogą myśleć, iż wszystkie te kwestie możemy podpisać wyłącznie do pojazdów tworzonych na skalę masową, których na rynku znajdziemy naprawdę wiele. Okazuje się jednak, iż wcale tak nie jest – pojazdy z segmentu premium podlegają bowiem takim samym rynkowym zasadom i nie są pod tym względem żadnym wyjątkiem. Im również grozi spora utrata wartości, jeżeli na przykład dany model okaże się sprzedażową porażką lub nie udźwignie oczekiwań rynkowych. Nic więc dziwnego, że producenci aut „z wyższej półki” naprawdę mocno walczą o to, by ich auta nie traciły na wartości.

Producenci premium, którzy najlepiej trzymają wartość rezydualną samochodów

Mówimy dużo o wartości rezydualnej, ale najwyższa pora już sprawdzić, które pojazdy z segmentu premium radzą sobie w tej kwestii najlepiej? Okazuje się, że naprawdę kapitalnie w tym aspekcie wypada Porsche. Biorąc pod uwagę samochody trzyletnie, marka ze Stuttgartu może pochwalić się spadkiem wartości rezydualnej swoich samochodów na średnim poziomie 45,2 procent, co plasuje tę markę na drugim miejscu w tym zestawieniu pod kątem wszystkich marek samochodowych (pierwsze miejsce zajmuje Toyota). W kontekście pojazdów premium całkiem dobrze wypada tu również Audi na poziomie 46.9 procenta, BMW ze średnim spadkiem wartości 47,1 procent, a także Mercedes – 48 procent.

Czy korelacja pomiędzy popularnością wyboru danego auta a jego wartością w czasie istnieje?

Z pewnością ciekawą kwestią może być fakt istnienia korelacji pomiędzy popularnością danej marki, a trzymaniem wartości rezydualnej w czasie. Czy rzeczywiście możemy o czymś takim mówić? Cóż, i tak i nie. Pod kątem liczby sprzedanych egzemplarzy na czele w Polsce znajduje się BMW, Mercedes oraz Audi i te marki znajdziemy w czołowej piątce najlepiej trzymających swoją cenę pojazdów premium. Porsche jednak jest w tym zestawieniu o wiele dalej, mimo że to ono pod kątem wartości rezydualnej wypada najlepiej – niezależnie czy chodzi o samochody nowe, czy samochody używane.