Firmy zmniejszają inwestycje
Przemysł motoryzacyjny w Polsce ma dość spore znaczenie dla całej gospodarki, gdyż w naszym kraju swoje inwestycje prowadziło wielu znanych producentów, którzy chętnie wybierali nasze państwo jako miejsce budowy fabryk samochodów, czy też silników. Inwestycje te jednak zmniejszają się i najnowsze prognozy mówią o tym, że w najbliższym czasie nie mamy się spodziewać większych inwestycji.
Aktualna sytuacja Polski
Ostatnie miesiące są bardzo złe dla polskiej gospodarki, która zmaga się ze sporą inflacją, co wiąże się ze sporymi podwyżkami cen w sklepach, a także osłabieniem polskiego złotego. Innym skutkiem tego jest także mniejsza opłacalność inwestycji w naszym kraju. Najnowsze analizy mówią o tym, że dynamika naszego wzrostu gospodarczego ma obniżyć się o 1 procent do poziomu 3.5%, lecz nie jest ona w 100% pewna, gdyż wiele czynników działa na naszą niekorzyść.
Głównym problemem Polski jest to w jakim znajduje się położeniu. Bardzo blisko nas toczy się bowiem wojna na Ukrainie, której obecność i potencjalne skutki ekonomiczne dosyć skutecznie odstraszają inwestorów. Do tego inflacja, wyższe ceny surowców, kiepski kurs waluty i zaburzone łańcuchy dostaw mają jeszcze bardziej ją napędzać co tylko bardziej wpłynie na zmniejszenie opłacalności inwestycji w Polsce.
Sporym problemem dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej są również podwyżki stóp procentowych wynikające z wysokiej inflacji. Są one obecne zarówno w Polsce, jak i w Czechach czy też na Węgrzech. Aktualnie stopy procentowe w Polsce wynoszą już 5% i eksperci prognozują, że mają być one jeszcze wyższe, a taka sytuacja utrzyma się w najbliższych miesiącach.
Jak wygląda polski przemysł motoryzacyjny?
Motoryzacja w naszym kraju może istnieć przede wszystkim dzięki sporym inwestycjom zagranicznych producentów. W naszym kraju nie posiadamy bowiem żadnej znaczącej marki samochodów osobowych. W Polsce znajduje się jednak całkiem sporo fabryk, a nasz kraj to jeden z czołowych producentów samochodów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W roku 2016 Polska była 21. największym producentem aut na świecie, a cała produkcja branży motoryzacyjnej stanowiła 11.7% produkcji całego polskiego przemysłu.
Swoje zakłady w Polsce posiada przede wszystkim Stellantis. Ten koncern jest bowiem właścicielem byłych zakładów FCA Poland oraz Opel Manufacturing Poland. W skład tych pierwszych wchodzi fabryka w Tychach, gdzie przez lata budowano między innymi Fiata 500, a aktualnie ma się ona zajmować autami hybrydowymi marek byłego koncernu FCA. Dodatkowo w skład tej firmy wchodziła jeszcze fabryka jednostek napędowych w Bielsku-Białej.
W skład byłego Opel Manufacturing Poland wchodzą w kolei zakłady w Gliwicach będące główną fabryką składającą model Astra. Aktualnie jednak koncern Stellantis zdecydował, że w tym miejscu będzie odbywać się produkcja dużych samochodów dostawczych koncernu takich jak Opel Movano, Fiat Ducato, Citroen Jumper czy też Peugeot Boxer wraz z elektrycznymi odpowiednikami.
Swoje zakłady posiada również Volkswagen. Mowa tu o spółce Volkswagen Poznań do której należą zakłady w Poznaniu i we Wrześni. Służą one do budowy samochodów dostawczych koncernu takich jak na przykład Volkswagen Caddy. Co ciekawe w tych zakładach budowane jest także jedyne auto dostawcze do 3.5 t należące do marki MAN.
Inne spore zakłady znajdują się we Wrocławiu. Tam budowane są autobusy marki Volvo. Autobusy są również produkowane w Starachowicach, gdzie działa MAN, w Słupsku gdzie działa Scania, Jelczu-Laskowicach przez firmę Jelcz, czy też w miejscowości Bolechowo-Osiedle, gdzie znajduje się fabryka marki Solaris. Spore znaczenie mają również fabryki podzespołów. Oprócz wcześniej wspomnianego zakładu w Bielsko-Białej, który wcześniej należał do Fabryki Samochodów Małolitrażowych mamy jeszcze fabrykę w Wałbrzychu, która należy do Toyoty. Są tam produkowane silniki oraz skrzynie biegów dla Toyoty, ale też i Citroena i Peugeota w ramach współpracy która opiera się między innymi na budowie samochodów dostawczych.