Najbardziej popularne ogłoszenia samochodów osobowych
Od kilkunastu lat aż do dziś najpopularniejszym sposobem na zakup samochodu używanego w Polsce jest zwyczajnie uruchomienie internetu, czy też sprawdzenie ogłoszeń w innych miejscach. Oczywiście nie uległo to zmianie w 2022 roku, gdy ceny aut nowych, które stanowią alternatywę dla rynku wtórnego, poszybowały do góry i sprawiły, że coraz mniej osób prywatnych decyduje się na nowy samochód. Jakie są więc najbardziej popularne samochody używane w Polsce?
Najpopularniejsze marki samochodów używanych w 2022 roku
Oczywiście nie znajdziemy dokładnych danych, które mówią o ilości aut na polskim rynku wtórnym i ich modelach w ciągu całego roku. Na szczęście polski rynek jest w dużej mierze zasilany przez import zagraniczny i patrząc na to, które auta są najpopularniejsze, gdy mowa o ściąganiu do naszego kraju zagranicznych samochodów można zauważyć też trendy na rynku wtórnym i to, jakie samochody cieszą się największym zainteresowaniem.
Z pewnością zaskoczeniem nie będzie to, że najpopularniejszą marką na przestrzeni całego 2022 roku był Volkswagen. Po Polsce jeździ cała masa przedstawicieli tego niemieckiego producenta i zdecydowana większość pochodzi właśnie z zagranicy. W tym roku do naszego kraju trafiło ponad 70 tysięcy „nowych” Volkswagenów. Niewiele gorsza była popularność Opla. Jeśli chodzi o tę niemiecką markę, import wyniósł niecałe 70 tysięcy.
Trzecia najpopularniejsza marka samochodów używanych w naszym kraju w 2022 roku to najbardziej europejski z amerykańskich producentów, czyli Ford. Wynik importu o około 65 tysięcy. Bardzo wysoka liczba aut przekraczająca 60 tysięcy w tym roku widniała jeszcze tylko przy Audi. Kolejne pozycje to BMW (45 tys.), Renault (38 tys.), Peugeot (36 tys.), Mercedes (31 tys.), Citroen (30 tys.), Toyota (25 tys.), Hyundai (24 tys.), Volvo (19 tys.), Seat (19 tys.), Nissan (19 tys.) oraz Kia (18 tys.).
Najpopularniejsze modele samochodów używanych w 2022 roku
Zaskakująca z pewnością nie będzie też lista najpopularniejszych modeli wśród samochodów używanych w 2022 roku. W Polsce jesteśmy bowiem dość mocno przywiązani do pewnych samochodów i pewne modele aut królują na drogach już od naprawdę wiele lat, podobnie jak królują w komisach z autami używanymi, a także na portalach wystawiających ogłoszenia motoryzacyjne.
Królem polskiego rynku wtórnego od lat jest Opel Astra. Ciekawe jest to, że w wypadku wielu egzemplarzy sprowadzonych do kraju można by rzec, że powróciły one do swojej ojczyzny, gdyż przez lata Opla Astra konstruowano przecież w Gliwicach, gdzie dziś mają być produkowane dostawczaki koncernu Stellantis. Astra została sprowadzona do Polski w liczbie 21 tysięcy egzemplarzy. Bardzo podobny wynik, gdyż również przekraczający 21 tysięcy widnieje także przy Audi A4. Nieco poniżej 21 tysięcy egzemplarzy z kolei sprowadzono, gdy mowa o kultowym Volkswagenie Golfie.
Wyżej wspomniane 3 auta zdecydowanie zdominowały polski rynek wtórny, lecz nie można zapominać o innych modelach, które również cieszą się sporą popularnością i są bardzo chętnie wybierane w trakcie poszukiwań samochodu używanego. Dlatego czwarte miejsce należy do BMW serii 3 z wynikiem prawie 16 tysięcy sztuk.
Około 14 tysięcy to z kolei wynik osiągnięty przez inne auto z cyfrą 3 w nazwie, a dokładniej Audi A3. Za niemieckim kompaktem uplasował się amerykański, czyli Ford Focus z wynikiem około 13 tysięcy sztuk. Zaledwie kilkadziesiąt egzemplarzy mniej trafiło do Polski z modelu Opel Corsa.
Kolejne samochody używane, które są popularne w naszym kraju to Ford Fiesta (11,5 tys.), Volkswagen Passat, a dziesiątkę zamyka Volkswagen Polo (11 tys.). Poza TOP10 również jest bardzo niemiecko, lecz pojawia się japoński akcent w tym zestawieniu. Jedenaste jest bowiem Audi A6 (10 tys.), BMW serii 5 (9.5 tys.), Ford Mondeo (9.5 tys.), a czternasty jest Nissan Qashqai. Kultowy SUV z Japonii został sprowadzony do naszego kraju w nakładzie 8.5 tysiąca sztuk w trakcie całego 2022 roku. Piętnasty jest z kolei Opel Meriva (8 tys.). Ze wszystkich importowanych aut aż 58% to benzyny, a nieco ponad 41% diesle. Elektryki stanowią mniej niż 0,5%.