53 marki samochodów na plusie
Rok 2023 jest niezwykle udany dla branży motoryzacyjnej. Po bardzo trudnym okresie spowodowanym globalnym kryzysem sprzedaż aut zaczęła wychodzić na prostą i dynamicznie rosnąć. Nie inaczej było we wrześniu 2023 roku. Aż 53 marki samochodów osobowych w dziewiątym miesiącu obecnie trwającego roku mogą pochwalić się wzrostem sprzedaży.
Europejski rynek nowych samochodów we wrześniu 2023 roku
Dziewiąty miesiąc 2023 roku został zakończony z liczbą rejestracji wynoszącą 861 062 samochodów osobowych na terenie całej Unii Europejskiej. Tym samym rynek zaliczył wzrost o 9,2% względem września roku 2022. Oznacza to, że w trakcie 3 pierwszych kwartałów w UE sprzedano aż 7 936 853 auta. Jest to wynik lepszy o dokładnie 16,9% w porównaniu z analogicznym okresem roku 2022.
Z jednej strony wydaje się to być dobrym wynikiem. W rzeczywistości to najmniejszy wzrost w trakcie ostatnich 12 miesięcy. Trzeba jednak pamiętać, że wrzesień to historycznie dość dobry miesiąc, w trakcie którego sprzedaje się sporo samochodów. Trudniej więc o spory skok sprzedażowy. Szczególnie że już końcówka minionego roku pokazywała, że sprzedaż zaczyna wracać do normy, a przynajmniej powoli zmierza w kierunku wartości z rekordowego 2019 roku.
Wśród wszystkich samochodów najpopularniejsze były oczywiście auta wyposażone w benzynowe jednostki napędowe. Ich udział w rynku wyniósł aż 34,1%. Bardzo dobry wynik osiągnęły też samochody wyposażone w układy hybrydowe. Odpowiadają one za 27,3% rejestracji w trakcie września 2023 roku. Podium zamykają z kolei pojazdy elektryczne z udziałem na poziomie 14,8%. Tuż za nimi znalazły się powoli wymierające diesle. Mimo tego, że takie silniki są systematycznie usuwane z ofert producentów, wciąż mają one 12,7% udziału w rynku w Unii Europejskiej. Piąta pozycja należy z kolei do hybryd plug-in odpowiadających za 8,2% rejestracji w całej UE.
Oczywiście jeden z największych wzrostów należy do aut elektrycznych. Liczba rejestracji wzrosła o 14,3% względem analogicznego okresu w roku minionym. Bardzo wysoki wzrost zanotowano również w przypadku aut hybrydowych. Liczba rejestracji pojazdów z takim układem napędowym wzrosła aż o 30,5% w skali rok do roku.
53 marki ze wzrostem sprzedaży — najpopularniejsi producenci we wrześniu 2023 roku
O tym, jak dobry w porównaniu do poprzednich jest rok 2023, może świadczyć fakt, iż aż 53 marki z niecałych 80 zaliczyły wzrost sprzedaży względem poprzedniego września. Najpopularniejsze były samochody osobowe Volkswagena. Niemiecka marka sprzedała aż 90 tysięcy pojazdów i zanotowała delikatny wzrost na poziomie 6,1%. To samo można powiedzieć o wszystkich masowo produkujących auta markach wchodzących w skład grupy VAG. Najlepiej poradził sobie Seat (+46,7%), Cupra (+20,1%) oraz Audi (+12,6%).
Druga największa grupa w Europie to koncern Stellantis. Oczywiście wynika to w dużej mierze z niezwykle zdywersyfikowanego portfolio. W skład tej grupy wchodzi aż 8 działających w Europie marek, które sprzedają tysiące pojazdów miesięcznie. Każda z nich w tym miesiącu zanotowała wzrost sprzedaży względem września 2022 roku. Największy należy do Jeepa. Amerykańska firma może pochwalić się tym, że udało się jej sprzedać aż o 124% aut więcej. Powody do zadowolenia ma również Alfa Romeo ze wzrostem na poziomie 20,8%. Nieźle radzi sobie także Opel wraz z Vauxhallem (+17,8%).
Inne marki działające w Europie, które zanotowały pokaźny wzrost sprzedaży to na przykład BMW. Niemcy sprzedali aż o 19,9% samochodów więcej niż w dziewiątym miesiącu 2022 roku. Wzrost rzędu 27,4% zanotował Mercedes. Dobrze radzą sobie także producenci z Japonii. Mowa tu o markach takich jak Nissan (+30,9%), Suzuki (+43,1%), Lexus (+27,4%), czy też Mazda (+9,3%).
Powody do niepokoju mogą się za to pojawić w Stanach Zjednoczonych oraz Korei Południowej. Tesla sprzedała 9,8% aut mniej. Jeszcze gorzej wygląda wynik Forda (-12,9%). Koncern Hyundaia może mieć z kolei dość mieszane uczucia. Z jednej strony sprzedaż Kii poprawiła się o 5,5%. Z drugiej sam Hyundai zanotował spadek rzędu -5,8%.