47 tys. samochodów elektrycznych w Polsce
Park elektrycznych samochodów oraz innych pojazdów w naszym kraju stale rośnie. Doskonale pokazuje to prowadzony przez PSPA Licznik Elektromobilności. Wedle dostępnych w nim danych na terenie Polski znajdziemy już 47 tysięcy osobowych oraz użytkowych samochodów elektrycznych. Tym samym zbliżamy się do pułapu 50 tysięcy tego typu pojazdów.
Dynamiczny wzrost sprzedaży elektryków
W 2023 roku można zaobserwować, że liczba samochodów elektrycznych rośnie niezwykle dynamicznie. Dotyczy to nie tylko pełnych elektryków, ale też hybrydy typu plug-in, które są wyposażone w tryb jazdy bezemisyjnej. W trakcie pierwszych siedmiu miesięcy 2023 roku w Polsce zarejestrowano aż 11 660 elektryków i 8794 hybrydy typu plug-in. Daje to łącznie 20 454, dzięki czemu sprzedaż zelektryfikowanych pojazdów jest większa prawie o 50%.
Dzięki takiemu wynikowi pełne elektryki zaczynają oddalać się od hybryd typu plug-in. Na terenie całego kraju zarejestrowanych jest obecnie 42 265 samochodów BEV. Daje to 51% całego parku aut z napędem elektrycznym. W przypadku hybryd typu plug-in liczba ta wynosi 40 690 aut. Dotyczy to samochodów osobowych.
W przypadku aut dostawczych aż 4778 pojazdów to elektryki. Co ciekawe 1633 samochody tego typu zostały zarejestrowane w trakcie pierwszych siedmiu miesięcy tego roku. Tym samym sprzedaż ich jest lepsza aż o 131% niż w analogicznym okresie minionego roku. Wtedy zarejestrowano zaledwie 708 elektrycznych aut użytkowych.
Rośnie też park elektrycznych autobusów. Obecnie w Polsce znajdziemy 946 pojazdów tego rodzaju. 126 z nich zostało zarejestrowanych w trakcie okresu styczeń-lipiec 2023. O 10 sztuk więcej niż w pierwszych siedmiu miesiącach 2022 roku. Z roku na rok większy jest również park aut hybrydowych. Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest aż 587 617 hybryd. To wręcz ogromny wynik. Sprzedaż takich aut w trakcie okresu styczeń-lipiec 2023 wynosi z kolei 109 347 sztuk, o 22% więcej niż przed rokiem.
W trakcie 2023 roku w Polsce pojawiło się także 80 nowych samochodów wodorowych. Tym samym w naszym kraju zarejestrowanych jest 206 pojazdów wykorzystujących ten prosty pierwiastek w formie paliwa.
Nie tylko elektryki — infrastruktura również na plusie
Co ważne rośnie nie tylko park polskich elektryków. W końcu, jeśli ich liczba ma być coraz wyższa, musi iść to w parze z infrastrukturą niezbędną do wygodnej jazdy. Mowa tu przede wszystkim o stacjach ładowania, gdzie uzupełniamy energię w bateriach samochodu. Ich liczba na szczęście stale rośnie. Jak wygląda w 2023 roku?
Na koniec lipca 2023 roku w Polsce można było znaleźć łącznie 2953 stacje ładowania samochodów elektrycznych. Jest to wynik lepszy o 2% niż przed miesiącem. W najbliższych latach z pewnością wzrost jeszcze przyspieszy. Wszystko przez nowe przepisy, które wymuszą postawienie ładowarek między innymi przez sklepy spożywcze, czy też galerie handlowe.
Spośród prawie 3 tysięcy stacji aż 2013 to niestety ładowarki typu AC, czyli korzystające z prądu stałego. Są one znacznie wolniejsze przez niewielką moc, którą osiągają. Z reguły sięga maksymalnie do 30 kW. Przez to ładowanie samochodu potrafi być dość czasochłonne. Liczba stacji ładowania DC wynosi z kolei 940. One korzystają już z prądu przemiennego, który pozwala zaoferować wyższą moc, a co za tym idzie dużo szybsze ładowanie. Pozytywną informacją jest to, że liczba ładowarek typu DC rośnie dużo szybciej. W lipcu 2023 roku było ich o 5% więcej niż w czerwcu. Trzeba też pamiętać, że każda stacja ładowania może oferować więcej niż tylko jeden punkt. Tych jest bowiem aż 5884 w naszym kraju. Na jeden ogólnodostępny punkt ładowania przypada więc około 8 pojazdów elektrycznych.
Najwięcej ładowarek znajdziemy naturalnie w Warszawie. W czołówce jest jeszcze Gdańsk, a podium zamykają Katowice. Jednocześnie pierwsza trójka to jedyne miasta, gdzie znajdziemy przynajmniej 100 stacji ładowania samochodów w elektrycznych. Kto zajmuje dalsze pozycje? W pierwszej piątce jest jeszcze Kraków oraz Szczecin.