Rośnie produkcja w polskiej motoryzacji

Branża motoryzacyjna to bardzo ważna odnoga polskiego przemysłu. Od kilkunastu lat Polska może pochwalić się sporą produkcją aut i tym samym motoryzacja odpowiada za istotną część krajowego eksportu. Mimo tego, że ostatnie lata były bardzo trudne dla całej branży, polski sektor motoryzacyjny również wstaje z kolan i osiąga naprawdę dobre wyniki, zwiększając swoją produkcję.

Sektor motoryzacyjny w Polsce — co go tworzy?

Branża motoryzacyjna działa w Polsce na naprawdę szeroką skalę. Nad Wisłą produkowane są nie tylko samochody, ale też silniki, skrzynie biegów, baterie do aut elektrycznych oraz inne elementy. W ten sposób przemysł motoryzacyjny ma naprawdę duży udział w polskim eksporcie. Łączna wartość wygenerowana przez tę branżę w 2022 roku to ponad 200 miliardów, a dokładniej 203,3 mld złotych. Już rok temu ten sektor gospodarki miał spore powody do zadowolenia, gdyż wartość eksportu wzrosła aż o 14,9% względem roku 2021.

To, co wyróżnia branżę motoryzacyjną w naszym kraju to jej ogromna wartość dla polskiego eksportu mimo braku własnej marki aut osobowych, tak jak ma to miejsce np. w Czechach. Z drugiej strony Polska może liczyć na wiele inwestycji zagranicznych, czy istniejące od wielu lat zakłady produkcyjne. Tych jest naprawdę duże, a w ostatnich latach dodatkowo znaczenie zyskały placówki produkujące baterie do samochodów elektrycznych. To dodatkowo pozwoliło zastymulować wzrost tego sektora polskiej gospodarki.

Najbardziej znane polskie zakłady to oczywiście te produkujące samochody osobowe i dostawcze. Spore znaczenie ma na przykład zakład w Gliwicach, który należy obecnie do Stellantis. W przeszłości produkowano tam model Opel Astra. Obecnie włosko-amerykańsko-francuski koncern używa go do konstruowania pełnowymiarowych dostawczaków. Ta sama grupa ma także fabrykę w Tychach. Przez lata produkowano tam na przykład Fiata 500. Teraz zakład ma skupić się na samochodach hybrydowych koncerny. Ponadto w Niepołomicach i Starachowicach działa MAN, w Słupsku Scania, w Poznaniu i Wrześni Volkswagen, a pod Wrocławiem Volvo. W okolicy stolicy Dolnego Śląska działa też jedna z największych w Europie i na świecie fabryk baterii do samochodów elektrycznych.

Świetne statystyki polskiej branży motoryzacyjnej w 2023 roku

Polska branża od samego początku 2023 roku osiąga świetne wyniki. W samym pierwszym kwartale produkcja sprzedana wzrosła o 31,4% względem tego samego okresu rok temu. W czerwcu powiększyła się ona o 19,7% r/r. Wpływ na to ma między innymi dobra produkcja samochodów osobowych oraz dostawczych. Bardzo dobrze wygląda również konstrukcja silników oraz baterii do aut elektrycznych.

Wedle dostępnych danych w czerwcu 2023 polski przemysł motoryzacyjny osiągnął poziom produkcji wyższy nawet niż na początku 2020 roku. Wzrost ma wynosić nawet około 33%, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi zaledwie 1%. Tym samym polski przemysł motoryzacyjny jest jednym z najszybciej rozwijających się na Starym Kontynencie.

Niezwykłym optymizmem napawają w szczególności dane dotyczące produkcji sprzedanej. Ta po historycznym wyniku z 2022 roku wciąż znajduje się na bardzo wysokim poziomie. Tym samym można nawet liczyć na jego pobicie, oczywiście o ile trend się utrzyma. Na ten moment nie trzeba się jednak o to zbytnio martwić.

Czysto teoretycznie przemysł motoryzacyjny będzie rósł w siłę. Planowane są nowe fabryki baterii, czy rozwinięcie obecnych, tak jak ma to miejsce w przypadku zakładów LG. Nie można też zapomnieć o tym, że projekt polskiej marki elektryków Izera wciąż nie upadł. Można więc jeszcze wierzyć, że uda się rozpocząć produkcję rodzimych samochodów osobowych. To oczywiście nie będzie takie proste, szczególnie biorąc pod uwagę ogromne opóźnienia, z którymi musi zmagać się marka Izera. Na ten moment pozostaje nam się skupić na aktualnych danych i obserwowaniu tempa, w jakim rośnie produkcja sprzedana w sektorze motoryzacyjnym, który ma już niemałe znaczenie dla gospodarki naszego kraju.